Lektier/lektieintegreret undervisning kan være
Team 1 – I team 1 arbejder vi lektieintegreret ved at eleverne får mulighed for færdiggørelse og opfølgning på de aktuelle opgaver. Primært i fordybelsesbåndet, men også i undervisningen. Vi stiller en forventning til, at alle elever dagligt læser 10-20 minutter hjemme. Eleverne i 0. klasse starter med at arbejde med Lydelevatoren, indtil de er klar til læsning. Taltræning og tabeller kan ligeledes være en del af de daglige træning hjemme.
Team 2 – I team 2 arbejder vi med lektieintegreret undervisning i fordybelsesbåndet. Lektierne kaldes ’eget arbejde’ og er typisk færdiggørelse af fælles opstartet opgaver. Arbejdet kan bære præg af træning. Dette arbejde hjælper eleverne til at kunne disponere over, få overblik over og tage ansvar for eget arbejde. Det forventes, at alle elever læser ca. 20 minutter dagligt uden for skoletiden.
Team 3 – I team 3 arbejder vi videre med læselyst og læsetræning, der understøttes med 20 minutters læsning hver dag hjemme og i skolen. Ligeledes er der træning af faglige færdigheder, eks. tabeltræning, herunder også digitale træningsprogrammer. Fordybelse og koncentration i form af faglige spil, afleveringsopgaver m.m. kan også være en del af lektierne, ligesom indsamling af informationer til et emne, projektopgave eller et designforløb kan være det. Lektier kan også være refleksionsopgaver over et emne, alene, i en gruppe eller i familien, ofte med spørgsmålet ’Hvorfor mon….?’ og automatisering af kendt såvel som nyt stof